Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Praktische gids voor pedagogisch medewerkers en gastouders in de kinderopvang.Jannetta van der ZeeEen boek over communiceren met ouders in de kinderopvang, geschreven voor pedagogisch medewerkers en gastouders die effectief, respectvol en plezierig willen samenwerken met ouders. De auteur baseert zich op het communicatiemodel van Thomas Gordon. Ze beschrijft in de eerste twee hoofdstukken waarom samenwerken met ouders zo belangrijk is ? en soms lastig ? en de opbouw van het communicatiemodel. Hoofdstuk drie gaat over het voorkomen van conflicten met ouders en hoe je daarbij met 'ik-boodschappen' kunt werken. In hoofdstuk vier wordt uitgelegd hoe je ouders met een probleem betreffende hun kind of de begeleiding op het kinderdagverblijf kunt ondersteunen. Het laatste hoofdstuk geeft inzicht in hoe je kunt reageren wanneer je zelf een probleem hebt met het gedrag van ouders of wanneer je met ouders wilt spreken over in jouw ogen zorgelijk gedrag van hun kind. De theorie wordt verduidelijkt met casussen waarbij de auteur steeds aangeeft hoe je het model van Gordon kunt toepassen. De auteur is pedagoge, ze geeft Gordon-communicatietrainingen en werkt als manager Kinderopvang bij de Stichting Kinderopvang Vianen.© NBD Biblion
ouders --- kinderopvang --- communicatie --- Social policy and particular groups --- Relatie ouder - kinderopvang --- Communicatie --- Kinderopvang --- Ouders --- communicatie in de hulpverlening --- Kinderopvang ; oudercontacten --- pedagogie --- 361.2 --- 37 --- Relatie kinderopvang - ouder --- Gesprek
Choose an application
In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod
Kwaliteitszorg --- Jeugdzorg. --- feedback --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social policy and particular groups --- jeugdhulpverlening --- Social welfare methods --- Communicatie ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; jeugdzorg --- 323 --- cliëntenparticipatie --- cliëntgericht werken --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- communicatie --- Communicatie in de hulpverlening --- jeugdzorg --- communicatie in de hulpverlening --- 364.044 --- Cliënten --- Feedback --- Methodiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- 361.2 --- PXL-Social Work 2015 --- hulpverlening --- reflecteren --- Relatie cliënt --- Cliëntenparticipatie --- Cliëntgericht werken
Choose an application
-244-1487-3
Sociology of social care --- hulpverlening --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Hulpverlening --- 321.3 --- 607.3 --- ADL --- begeleiding --- communicatie --- gesprekken --- gezinsbegeleiding --- hulpverleningsgesprekken --- maatschappelijk werk --- methodiek --- psychologie --- relatieproblemen --- sociaal pedagogische hulpverlening --- Communicatie in de hulpverlening --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- 364.044 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- cliënt-hulpverlener-relatie --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- transculturele verpleegkunde --- welzijnswerk --- communicatie in de hulpverlening --- Methodiek --- Individuele psychotherapie --- 361.2 --- 361.3 --- Begeleiding --- Gesprekstechniek
Choose an application
Een concreet en praktisch boek over gespreksvoering in de professionele hulpverlening voor de beginnende hulpverlener in opleiding. De belangrijkste handvatten en aanwijzingen staan er in. 'Met een hulpverlenend gesprek bedoelen we hier het gesprek dat je als (toekomstig) professional voert met een cliënt die in de problemen zit'. Je helpt opdat de cliënt de weg voor hulp zelf kan vinden (non-directief) of door de weg te wijzen (directief). Er is een groot verschil tussen beroepsmatig helpen of een vriendendienst of advies die niet beroepsmatig is te verlenen. Het verschil in mensvisie van de grondleggers van de psychotherapie (Freud, Skinner, Rogers en Ellis) wordt uitgelegd, evenals andere opvattingen over de wijze van helpen. Het boek gaat in op de valkuilen, de weerstanden, het proces, de onderdelen van de communicatie en het komen tot een goede werkrelatie; op de beginfase van de intake, het vervolg en de doelstelling en ook op het somatiseren bij allochtone cliënten en het omgaan met verschillende culturen. Het boek geeft antwoord op de volgende vragen: "Wat houdt hulpverlenen nu eigenlijk in? - Hoe kom ik achter het werkelijke probleem? - Wat zijn de verschillen tussen directieve en non-directieve vormen van hulpverlening? - Hoe bepaal ik of ik een bepaald probleem het beste directief of non-directief of een combinatie daarvan kan aanpakken?" Naast de vele concrete voorbeelden, tips en aanwijzingen en een uitgebreide casuïstiek bevat het boek diverse tests, waarmee de beginnende hulpverlener zijn inzicht in zijn eigen functioneren kan vergroten
departement Gezondheidszorg 09 --- communicatievaardigheden --- communicatie --- hulpverlening --- sociale vaardigheden --- 418.9 --- gesprekstechnieken --- patiënten --- psychologie --- 321.3 --- gesprekken --- gespreksmodellen --- Communicatie in de hulpverlening --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- 305.8 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- communicatie (leesbaarheid) --- Communicatie ; hulpverlening --- S20090921.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- welzijnswerk --- speciale of differentiële psychologie - overige onderwerpen --- Methodiek --- 361.2 --- 361 --- Hulpverlening --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstherapie --- Communicatie --- Gespreksvoering --- Gesprekstechniek
Choose an application
Communicatie staat centraal in het hulpverlenersvak. In dit boek komen zowel de theoretische als de praktische aspecten van de communicatie aan de orde. De hulpverlener/begeleider heeft geen andere gereedschappen om anderen te begeleiden dan zichzelf. Daarom is het belangrijk dat de aankomende hulpverlener/begeleider zichzelf leert kennen om zichzelf als `gereedschap' te kunnen hanteren. Ook aan dit aspect wordt in dit boek aandacht besteed.
499.4 --- Appellerende aspect --- Assertiviteit --- Communicatie --- Conflicten --- Expressie --- Feedback --- Ik-boodschap --- Leiding geven --- Normen --- Relationeel --- Samenwerken --- Waarden --- Zakelijke communicatie --- Communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- communicatie in de hulpverlening --- Mondelinge communicatie --- (zie ook: verbale expressie) --- 361.2 --- Hulpverlening --- Gesprekstechnieken --- Communicatie in de hulpverlening --- Conflicten (conflicthantering) --- Nonverbale communicatie (communicatie (non-verbale)) --- Gesprekstechniek
Choose an application
52
Primary groups --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- mondelinge communicatie --- gesprekstechnieken --- Sociology of social welfare --- communicatie in de hulpverlening --- 361.2 --- 007.1 --- Agogiek --- Gesprekstechnieken --- Communicatie --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Gesprekstechniek --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
Inhoud: 1. Ervaringsordening; 2. Vier wijzen van ordenen; 3. Van vraag tot nood; 4. Ervaringsordening van vraag tot nood.
Hulpverlening --- Mondelinge communicatie. --- Methodiek. --- mondelinge communicatie --- Personnel management --- communicatie --- 305.8 --- empathie --- Communicatie in de hulpverlening --- 610.15 )* MEDISCHE PSYCHOLOGIE --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- luisteren --- Communicatie --- Dienstverlening --- Luisteren --- Ervaringsleren --- 499.4 --- Gedrag
Choose an application
Oplossingsgericht werken is een positieve en zeer effectieve benadering. De grote kracht van oplossingsgericht veranderen is dat vooral de kwaliteiten van de cliënt worden onderzocht. De coach of therapeut stelt gerichte vragen waarmee hij de cliënt stimuleert om deze kwaliteiten nog beter te benutten en verder te ontwikkelen. In VERANDEREN IN 330 VRAGEN zijn de belangrijkste vragen voor het eerst overzichtelijk en zeer handzaam bijeen gebracht. De vragen zijn gerubriceerd naar onderwerpen (zoals kennismaken, doelen, uitzonderingen) en naar gesprekspartner (zoals cliënten met tegenzin, met een conflict, in crisis). Een extreem handige oplossing om alle relevante vragen altijd direct bij hand te hebben
gedragsverandering --- coaching --- leidinggeven --- Psychiatry --- therapeutische stromingen --- veranderingsmanagement --- Didactic strategies --- client centered therapie --- Mass communications --- Didactische werkvormen --- Psychiatrie --- Massacommunicatie --- 499.4 --- Communicatie in de hulpverlening --- Mondelinge communicatie --- Leidinggeven --- Communicatie --- Oplossingsgericht werken --- Veranderingsmanagement --- Leiderschap
Choose an application
De huidige maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door tendensen zoals versnelling, digitalisering en besparingen, zet de relatie tussen cliënt en hulpverlener onder druk. Cliënten en hulpverleners krijgen steeds minder tijd om een duurzame samenwerkingsrelatie, die verankerd is in verbondenheid, uit te bouwen.Toch vormt juist de samenwerkingsrelatie het meest wezenlijke in de ondersteuning van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Elke hulpverlener is hiervan overtuigd en zoekt naar een manier waarop hij de relatie met de cliënt binnen deze context kan vormgeven.In deze publicatie geven docenten en studenten op een bevlogen manier hun ervaringen en praktijkinzichten over verbondenheid weer en de manier waarop ze versterkt kan worden. Theoretische raamwerken en praktijkervaringen worden met elkaar gelieerd, wat resulteert in een palet van verschillende visies en persoonlijke praktijkervaringen. Dit inspireert hulpverleners in spe, maar ook wie al jarenlang actief in het werkveld staat.
Hulpverlening. --- presentie --- cliënt-hulpverlener relatie --- sociaal werk --- levenskwaliteit --- Sociology of social care --- motivatie --- Sociologie van sociale dienstverlening --- hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- communicatie --- 361.2 --- PXL-Social Work 2018 --- maatschappelijk werk --- methodiek --- Hulpverlening --- Relatie cliënt --- Verbondenheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Hulpverleningsrelatie --- Werkvelden
Choose an application
Hoe bouw je stilaan het leven weer op?Welke plaats geef je aan de eigen kwetsbaarheid?Hoe maak je jezelf tot je eerste bondgenoot?Herstellen kan je zelf toont de kleine en de grote successen die mensen met een psychische kwetsbaarheid behalen. Zij geven hier in woord en beeld uitleg over hun herstelproces, wat hen ondersteunt en hen inspireert. Aan de hand van hun getuigenissen komen aanbevelingen naar voren voor een geestelijke gezondheidszorg op maat die inhaakt op hun eigenheid en persoonlijke noden.Voor beleidsmakers, hulpverleners, betrokkenen en patiënten bieden deze verhalen een nieuw perspectief. Hoe creëert iemand ruimte voor groei? Wat maakt dat het herstelproces lukt of mislukt? Op deze en andere vragen geeft dit boek een antwoord.
KVHB:Geestelijke gezondheidszorg. --- KVHB:Psychiatrie. --- Communicatie in de hulpverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geestelijke gezondheidszorg. --- Herstelproces. --- Rehabilitatie (psychiatrie) --- 3612. --- 615. --- Psychiatry --- psychopathologie --- WM 100 Psychiatry -- General works --- Belgium --- Psychology --- Psychotherapy --- Patient Participation --- Mental health policy --- Care and treatment --- Self-care [Health ] --- geestelijke gezondheidszorg --- communicatie in de hulpverlening --- 608 --- herstelproces --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Psychiatrie --- 615 --- 361.2 --- Psychiatrische patiënten --- Hulpverlening --- Kwetsbaarheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Herstel --- Empowerment --- Identiteit --- Optimisme --- Zingeving --- Verbondenheid --- Herstelgericht werken --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychiatrische patiënt --- Herstel (mentaal) --- hulpverlening --- psychiatrische patiënten
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|